woensdag 29 augustus 2007

Li in gesprek met een mug

Hallo mug. Hallo Lian.

Kun je iets over jezelf vertellen? Ja hoor, dat wil ik wel. Mijn naam is Natasja. Ik ben een vrouwtjesmug. Ik ben nu 1 week oud, vorige week ben ik ontpopt, waarschijnlijk leef ik nog 1 hooguit 2 weken.

Is er verschil tussen een vrouwtjes- en een mannetjesmug? Ja, wij vrouwtjesmuggen steken. Mannen kunnen dat niet. Zij drinken alleen nectar, wij vrouwtjes nectar en bloed. We zijn soort vampieren. Hahaha.

Zozo, dat is behoorlijk feministisch en vooruitstrevend. Kun je me vertellen waarom jullie steken. Ik steek mensen omdat ik jullie bloed nodig heb om mijn eitjes te leggen. Het spijt me, maar het is niet anders. In jullie bloed zit eiwit en dat samen met het zaad van mijn man Nico, maakt dat ik eitjes kan leggen en kinderen kan krijgen.

Aha, dus je bent getrouwd? Ja, maar mijn man heeft mij alweer verlaten. Ik kwam hem tegen in een zwerm. Hij was knap joh, dus ik heb hem uitgekozen. We moesten wel bij elkaar komen zodat we ons kunnen voortplanten. Maar daarna is hij gelijk weer naar zijn zwerm gegaan. Mannen....

Hoeveel kinderen willen jullie? Rond de 700. Daar heb ik dus heel wat bloed voor nodig. Snap je?

Waarom zoemen jullie altijd zo? Wij zoemen niet, hallo zeg, we zijn geen bijen hoor. Dat zijn mijn vleugels die zo hard trillen dat ze geluid maken. Ik heb overigens geen oren. Wist je dat al?

Nee dat wist ik nog niet. Ok, ik weet nu waarom je prikt, maar ik weet nog niet hoe. Kun je daar iets over vertellen? Natuurlijk. Ik kan het het best duidelijk maken met onderstaand plaatje.

Met de witte buis haal ik bloed eruit, met de roze buis spuit ik er mijn speeksel in. Dat doe ik zodat het bloed niet stolt, want anders ga ik dood.

Ok, dat snap ik, maar waarom jeukt het zo en ontstaat er een muggenbult? Dat komt omdat er in mijn speeksel histamine zit. Histamine geeft een allergische reactie.

Ik vind jullie vrouwtjesmuggen eerlijk gezegd behoorlijk irritant. Zijn er ook nog positieve kanten aan jullie bestaan? Ja, ergens snap ik wel dat het irritant is wat wij doen, maar ja... Natuurlijk doen we ook goede dingen. Toen ik nog larve was, at ik kleine organismen die in het water leven. Als mijn soortgenoten en ik dat niet zouden doen dan zou er een overschot van die dingetjes komen en dat is niet ok. Wij houden het water schoon!

Bedankt voor dit gesprek. Graag gedaan.

Klatsj...



Met dank aan Klokhuis.

1 opmerking:

Bart zei

Leuk bericht, maar als ik me niet vergis zijn er apparaatjes die je in het stopcontact steekt, die de vrouwtjesmuggen verjagen door een geluid te maken. Hoe kan dat dan?