dinsdag 11 september 2007

Duits

Ik kan het niet helpen, ik houd van Duits. Duits is een logische taal en ik houd van logica. Ook al klinkt het niet altijd even mooi, het Duits heeft zeker mooie woorden. Denk aan: faul (lui), brauchen (nodig hebben), Schlittschuh laufen (schaatsen), ich liebe dich (die weet je wel he).
Soms zit er een veel sterkere klank achter dan in het Nederlands.
Ik mag Duits wel en Duits mag mij.

Met de 4e klas heb ik op di en do (dinsdag en donderdag) vroeg op de morgen (8 uur) dagopening. Normaal lezen we uit de Zoutkorrel, maar omdat dat toch een redelijk zoutloos boekje is ondanks de naam, heb ik besloten bij elke dagopening een stukje uit een Duitse bijbel te lezen. Ik ben voorin begonnen, bij Genesis.

Vanmorgen was Genesis 3 aan de beurt. In de Nederlandse bijbels staat er als kopjes boven: de zondeval, de eerste zonde, verdrijving uit de tuin of de ongehoorzaamheid van de mens. Maar tot mijn grote blijdschap hebben de Duitsers het veel directer geïnterpreteerd en hebben ze de kern van de zaak er boven geschreven, namelijk: der Mensch zerstört die Gemeinschaft mit Gott.
Tenslotte is dit het ernstige gevolg van de ongehoorzaamheid en de zonde doen.

Kannonnen zeg. Eerlijk gezegd kan ik me niks ergers voorstellen dan niet bij God zijn en is dat ook wat me af en toe tot wanhoop drijft. Wat een dommigheid van ons! Wat een dommigheid van mij! Stel je voor dat het niet gebeurd was geweest. Pfff...

Geen opmerkingen: