zondag 2 september 2007

sausjes

Dit weekend zomaar 3 diensten meegemaakt.

Benny Hinn
Gisteravond - hoe spectaculair - naar Benny Hinn in Ahoy geweest. Voor wie hem niet kent: een gelikte Amerikaanse tv-dominee met een gelikte show en zeer bijzondere bediening. Zo, de toon is gezet. Dit is gelijk ongeveer ook de samenvatting van gisteravond. Ik ga geen woorden vuil maken aan het Amerikaanse sausje, want misschien zegt dat wel veel meer over mijn west-Europese saus, tenslotte waren daar ook veel Afrikaanse swingsauzen, ieder zijn ding. En het gaat niet om de buitenkant, maar om de woorden en zijn motivatie en die komen volgens mij wel uit zijn hart. De preek was bijbels verantwoord, met een mooie zin om te onthouden: Jezus zei aan het kruis "het is volbracht" en niet "to be continued". Salvation is a gift. Wij kunnen er niks meer aan toevoegen, hoeft ook niet.
Vette genezingen gebeurt trouwens. Meerdere mensen die al jaren in rolstoelen zaten en nu weer konden lopen, waaronder een jongen van 8 die 3 maanden geleden geopereerd was aan kanker in zijn rug en sindsdien niet meer kon lopen van de pijn. Hij wandelde relaxed over het podium.
Vooraf had ik al gehoord over de mensen die vallen in de geest. Nu ken ik dat al wel, maar de hoeveelheid en de kracht die er gister loskwamen waren wel bijzonder. Mensen vielen bij bosjes neer, zelfs de 'opvangers' vielen om. Ik stel zijn bediening niet in twijfel, maar vraag me wel wat het nut hiervan is (over hollandse saus gesproken). Natuurlijk de kracht van God en dat snap ik ook, maar ook als je het hebt over Handelingen waar staat dat mensen als dronken in de geest zijn, dan vraag ik me af: waarom, wat wil God daarmee zeggen?

Corne Burger (Operatie Mobilisatie)
Ik was vanmorgen bij de Morgenstond, hier was Corne Burger de spreker. Grappig dat hij op een gegeven moment ook sprak over verschillende sausjes en dat het daar niet om gaat.
Uiterlijke aanbidding geeft vaak verdeeldheid. Het gaat niet om plaats, gebouw, kleding, de ceremonie, maar het gaat om je hartsgesteldheid.
Jesaja 29:13 Dit volk nadert Mij wel met de mond en eert mij wel met de lippen, maar zijn hart is ver van Mij. En zijn vrees is niet meer dan een wet van mensen, die door mensen is aangeleerd.
God is op zoek naar ons hart, daarin is Hij geinteresseerd. Ware aanbidding gebeurt in geest en in waarheid (Joh. 4:24) niet via uiterlijkheden. Dus: stel Jezus centraal in je aanbidding en laat je leiden door de Geest.

Mooiste woorden in zijn preek: woestijnmonnik (die schijnen te bestaan of bestaan te hebben) en dat er 200 miljard sterren zijn. Hierop volgde een uiteenzetting van hoe groot het heelal is (heeeeeel groot) en God omvat dat geheel. Dus hoe groot is God dan???? Heeeeeeeeeeeeeeeel groot!

Herman Bouwhuizen
Tenslotte vanmiddag nog bij Levend Water geweest, waar Herman sprak over 'training to reign in the kingdom of God'. Het gaat niet om het einddoel, maar God wil je karakter vormen. Nadat David gezalfd was als koning werd hij gewoon weer schaapsherder. Pas na 22 jaar werd hij echt koning van Israël. In de tussentijd werd hij vervolgd door Saul en weet ik wat al niet meer. Al die tijd was het God te doen om zijn karakter.
Er zijn geen shortcuts in Gods trainingsprogramma, geen klas om over te slaan.
Sowieso was ik er in mijn leven de laatste jaren al achter gekomen dat God geen haast heeft. Het gaat Hem om mij en om mijn vorming en onze relatie. Das even aanpassen voor mij, iemand die het liefst het snelst van A naar B gaat met het beste resultaat.
Nou ja, niet dat ik daar altijd evenveel plezier van heb, dus misschien is Gods manier toch wel beter. En dat is een understatement.

2 opmerkingen:

belma zei

ik denk bij sausjes: dwarsfluit....ja????

Anoniem zei

Beste Lian,

Ik ben vrijdagavond naar Benny Hinn in Ahoy geweest, en heb erg genoten van de grote samenkomst; zovelen die Jezus aanbidden, geweldig! Ik ben zelf gehandicapt en niet uit mijn rolstoel gekomen, maar ik vond het gewoon erg fijn, de gemeenschap der Heiligen. Ik had het niet willen missen, en de Heilige Geest was zeker werkzaam op allerlei vlakken.

Ik wilde je eigenlijk vragen: Heb jij nog foto's ervan? Ik zou er graag een paar op mijn forum willen zetten. Zo ja, zou je mij dan even willen mailen?

Met veel groetjes & zegen in Jezus.

René [alias Henoch]

http://www.geloofsdebat.nl
yeshua_nl@yahoo.co.uk