zondag 30 september 2007

zondagse overdenking: identiteit

Hierbij de zondagse overdenking van zondag 30 september 2007. De spreker van vandaag is Lian de Ruiter.

Onze identiteit zoeken wij vaak in 3 dingen:
Ik ben
- wat anderen van mij zeggen
- wat ik doe (werk, functie)
- wat ik heb (materialisme)

God ziet dit echter anders. In Mattheus 4 lezen we de beproeving van Jezus in de woestijn. Na 40 dagen en nachten gevast te hebben, wordt Jezus op de proef gesteld door de duivel en wordt hij juist op deze 3 punten aangevallen.

* vers 3: Als je de Zoon van God bent, verander dan deze stenen in brood --> doen

* vers 5: Bij de tempel gebiedt de duivel hem van het dak te springen. Er zullen ongetwijfeld veel mensen bij zijn geweest, die dan vol verwondering over Jezus zouden spreken. De duivel daagt Jezus uit, dat als hij de zoon van God is, om van het dak van de tempel naar beneden te springen --> wat anderen zeggen

* vers 8, 9: De duivel biedt Jezus alle koninkrijken op aarde aan als hij voor hem knielt --> bezit


Jezus slaat al deze dingen af. Hij heeft ze niet nodig (weerlegt ze ook met teksten uit de bijbel), want hij weet waar zijn identiteit in ligt. Dat is ook precies waar de duivel hem op aanvalt: als je de zoon van God bent, dan...

Maar God heeft Jezus al lang bevestigd in zijn zoonschap. In Mattheus 3 (het hoofdstuk ervoor dus), nadat Jezus zich heeft laten dopen en voordat Jezus aan zijn werkelijke taak begint, zegt God tegen hem door een stem uit de hemel:
Dit is mijn geliefde zoon, in hem vind ik mijn vreugde.

Dus God vindt vreugde in WIE Jezus is, niet in wat hij heeft, of wat hij doet of wat anderen van hem vinden. Dat is een zeer belangrijk iets om ten diepste te beseffen. Want het maakt ons vrij van alle druk van deze wereld om iemand te zijn, om te moeten presteren.

Als je ten diepste beseft dat je gewild en geliefd bent door God gewoon zo zoals je bent, dan geeft dat vrijheid en innerlijke rust en vreugde.

Geen opmerkingen: