zaterdag 9 februari 2008

BAFA BAFA & trainingsdag

Vandaag was die dan: de trainingsdag in Delft. Maar eerst nog ff gister: JWO.
We zijn een nieuw blok begonnen: multiculti. We hebben het BAFA BAFA spel gespeeld.
In het BAFA BAFA spel krijgen de 2 groepen elk een totaal nieuwe cultuur aangemeten. Ik zat in de beta groep: ons hele leven draaide om handelen. Onze eigen taal, voor ons makkelijk, maar voor anderen niet te volgen, speelt in dat handelen een grote rol.
Om ons te laten ervaren hoe het is om in een andere cultuur te moeten integreren, kregen we een uitstapje naar de andere cultuur. Nou werkelijk: daar snap je helemaal geen bal van en dat voelt ontzettend vervelend.
Uiteindelijk gingen we dit alles natuurlijk bespreken en was er eerst ruimte om ons gevoelens een plek te geven: wat doet het met je als je zo in een andere cultuur terecht komt. Maf is ook dat je de andere cultuur bestempeld met negatieve woorden: maf, raar, idioot, simpel. En dat alleen maar omdat ze dingen anders aanpakken dan je gewend bent... Zeer verhelderend en met hoog eye-opener gehalte.

Trainingsdag
Leuk: dat doen waar ik blij van word & stofzuigen
Minder leuk: koud, zenuwen en angsten (vooral vrijdag)(toch ook wel goed voor de focus)
Stom: vergeten te ontbijten en toen had ik knor knor
Saai: 2e workshopronde was voor mij verveelmoment, uiteindelijk gechilled en uitgerust
Taakgericht: netwerken in jeugdwerk, plannen
Mensgericht: praatjes maken met (vage) bekenden
Leermoment: sommige mensen hebben tijd nodig om dingen te laten zakken, dus tijd geven
Inspirerend: gesprekken
Echt tof: gesprek in de pauze met 1 meid, de diepte in doorgesproken over dat waarover ik gesproken had, andere 'na'gesprekken, mensen verder kunnen helpen
Hoopvol: geweldige leiding achter me, wat een toekomst dan nog voor me!!!
Echt lachen gieren brullen: 1x
Lief: complimenten non en verbaal, meelevende sms-jes, gebed
Stopwoordje: 3 jaar geleden...
Opmerkelijk: als spreker kijken mensen tegen je op
Hulp: HG en gebed

Geen opmerkingen: