donderdag 21 februari 2008

lang leve de waarheid

Mijn msn naam kopt: lang leve de waarheid. Waarheid is zo'n ontzettend mooi iets. Waarheid is gewoon waar, dus eigenlijk zou er niks en niemand moeten zijn die waarheid naar beneden kan halen. Het woord eigenlijk geeft al aan, dat in ieder geval in mijn leven de waarheid het nogal eens zwaar te verduren heeft. Angst en twijfel of de waarheid wel echt waar is, de waarheid wordt besmeurd, vergeten, onmogelijk om toe te passen.

Er zijn verschillende waarheden die we nodig hebben om in dit leven te horen: je bent geliefd, je bent ok, je bent gewild, je mag zijn wie je bent, je bent waardevol. Basisdingen die een mens moet horen, om te kunnen groeien en opbloeien.
Negatieve woorden zijn zo makkelijk uitgesproken, maar positieve woorden tegen iemand zeggen, complimenten geven, de waarheid benoemen wordt zo gemakkelijk niet gedaan.

Vandaag had ik een gesprek met mijn loc.dir. Terwijl ik de waarheid onderuit haalde, vroeg hij me waarom de waarheid niet waar zou kunnen zijn totdat het tegendeel gezegd of bewezen is. Zo had ik 'm nog niet bekeken. Nu dus wel. Vind ik een mooie en werkbare vorm van de waarheid waarheid laten zijn.

Ik hoop dat dit stukje jullie aanzet om de waarheid lief te hebben en de waarheid te gebruiken als een cadeau om weg te geven!

Geen opmerkingen: