donderdag 28 februari 2008

Covey

Eén van de betere boeken die ik voor de JWO heb moeten lezen is 'de 7 eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen R. Covey.

Zijn uitspraak 'eerst begrijpen dan begrepen worden' vind ik goud. Natuurlijk heb je ook 'de win-win situatie' en 'storten op iemands emotionele bankrekening'.

Voor komend blok mogen we een aantal dingen herhalen. Zojuist las ik over empathisch luisteren. Er staan een aantal leuke dingen in zoals:

* de meeste mensen luisteren niet om iemand te kunnen begrijpen, ze luisteren om antwoord te kunnen geven
* door begrip te tonen en niet je eigen verhaal te vertellen, doe je een grote storting op de emotionele bankrekening van de ander

* iets is pas een storting als de ander dat zo ervaart
* je moet een hoge emotionele bankrekening hebben om een ruilhandel tussen jouw hart en dat van de ander mogelijk te maken
* een goede verkoper probeert er eerst achter te komen wat de behoeften en bezwaren van de koper zijn
* als je meteen met je oordeel klaar staat, zul je iemand nooit helemaal begrijpen

we luisteren autobiografisch:
we oordelen: we zijn het ergens mee eens of niet
we onderzoeken: we stellen vragen vanuit ons eigen referentiekader
we adviseren: we geven raad op grond van onze eigen ervaringen
we interpreteren: we proberen er achter te komen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen en baseren ons daarbij op onze eigen motieven

De laatste 2 weken heb ik veel met verschillende mensen gepraat over een bepaald onderwerp. Toen ik net uit Covey las moest ik denken aan de reacties van al die verschillende mensen. Hun pogingen om oprecht te luisteren, om te snappen wat ik bedoel, dat wat achter mij woorden ligt, maar ook zo vaak komt inderdaad dat autobiografische luisteren terug. Ik vrees dat ik zelf naar anderen toe net zo hard mee doe aan het autobiografisch luisteren. Das dan ook één van mijn geformuleerde leerdoelen.
Terugdenkend vraag ik me af wat mij in deze gesprekken het meest geholpen heeft. Ik denk het samen erover praten, als een manier om mijn denken te vormen en er zelf achter te komen hoe dit werkt, welke stappen ik kan zetten en hoe ik met dingen om ga / kan gaan.

Covey, blijft interessant.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Lian,
Wat leuk om te lezen dat jullie voor de JWO ook de 7 eigenschappen van Covey moeten lezen! Hartstikke goed. Wist je dat dit het meest verkochte managementboek wereldwijd is? Ik ben 47 jaar, christen, directielid van een bedrijf en daar verantwoordelijk voor zo'n 130 mensen. Covey schrijft geweldige dingen, ook voor mij om toe te passen in mijn zakelijke en persoonlijke leven. Bijv. over wat het centrum van je leven is. Dat is voor een christen goed in te vullen! Zoals je misschien weet is het boek door één van zijn kinderen ook omgezet in "de zeven eigenschappen die jou succesvol maken" - speciaal voor tieners. Leuke link misschien naar je toekomstige werk? Ook kan ik je aanraden een persoonlijk statuut te maken.
Nou ja, ik vond het leuk om je berichtje over Covey te lezen; ik ben ook enthousiast en vandaar dit berichtje!